Hem › Forum › NPF-Diagnoser › Hur svarar man ”rätt” AQ lest Adolescent autism › Svar till: Hur svarar man ”rätt” AQ lest Adolescent autism

Asperger räknas alltid som högfungerande eftersom det inte går att få diagnosen med en intelligens under medel. Min diagnos, atypisk autism, kan sättas på personer med alla sorters IQ. Just jag räknas som högfungerande.
Bipolär 1 innefattar mani. Bipolär 2 hypomani som är en mildare sorts uppvarvning. De andra siffrorna är jag osäker kring men det kan ha med hur snabbt humöret växlar att göra.
Om jag skulle svara på fråga 15 skulle jag tänka efter vad som oftast väcker mitt intresse. Är jag i ett rum med en intressant tavla och ett gäng människor vill jag titta på tavlan först och kommunicera sen… men båda är intressanta. Svårt.
Jag läste på mycket om autism innan min utredning och tror inte att det hade en negativ effekt. Inte psykologiskt för mig i alla fall, var skönt att förstå vad exakt som skulle undersökas och att veta lite på förhand när de sen sa ”Du har atypisk autism, hejdå!”
Jag hade en borderline diagnos tillfälligt när jag var i tonåren. Humöret var definitivt som mest urartat då. Svårigheter att hantera känslor kan vara en bieffekt av både ADHD och autism. Har hört om flera som misstänkts vara bipolära men fått asperger och ADHD istället.
Bipolär räknas som livslångt men diagnosen kan försvinna om något annat som förklarar det bättre hittas tror jag.
Vet inte hur det är i Sverige men i någon engelsktalande dokumentär om bipolär sjukdom jag sett fanns barn med den diagnosen också.