Hem › Forum › NPF-Diagnoser › Ljus och ljud › Svar till: Ljus och ljud

Jag har problem med mycket av det. Ibland tål jag det mesta, ibland inget. Beror på stressnivå. Nu när vårljuset har kommit tillbaka blir det i sig en förhöjd stress, att lära sig handskas med ett ljusare väder igen.
Ljud jag har svårt för i vardagen är dammsugare, alla sorters ljud från grannar som jag ju inte kan styra över, kylskåpet (undviker att vara i köket längre stunder) och sorl i affärer.
Ljud som lugnar mig är vissa låga brummande/brusande ljud. Tycker om att ligga i badkar medan det fylls på med vatten t.ex. och jag tycker om den vakuum-liknande tystnad som blir av bra hörselkåpor.
När det gäller ljus ogillar jag sol+snö vilket ju är ett problem nu. Det blir åt det blå hållet och jag föredrar varmt ljus. Jag får kan få ont i huvudet, bli yr och illamående av lysrörsbelysning eller vanliga, starka taklampor. Och jag läser enligt andra i mörker. Jag har inte läslampor som är direkt riktade mot böcker, det blir för starkt. Ögonen vattnas då.
Mitt favoritväder är sommardagar då himlen är jämnt molnig. Och den bästa belysningen jag har inomhus är ljusslingor. Jag tycker om att sätta dem uppe i kanterna av rum, längs med taklisten. Tycker också om ”mysbelysning” i form av glödlampor eller LED som ger ett färgat ljus. T.ex. rött eller grönt.
Så det är svårt. Jag använder mig av många olika sorters gardiner, solglasögon, öronproppar och hörselkåpor.